Raketoplán TYP42.
Díky své schopnosti vertikální vzletu a přistání (VTOL), nachází Typ42 své největší uplatnění při převozu průzkuných týmů v oblasti Krupierova pásu, či mezi Lunou a Terranskou Mezinárodní Vesmírnou Stanicí (TISS). Hojně je rovněž využíván pro přepravu kusových zásilek, či menšího nákladu do odelehlejších oblastí.
Typ42. se vyznačuje výjímečnou manévrtovatelností a jednouduchou obsluhou. Mimo to, výkonný palubní počítač umožňuje plně automatické řízení stroje, podle předem nahraného navigačního programu.
Jako takový, je tento impozantní stroj dílem společnosti Smith&Fierce. Inovativní podvozek toho modelu, využívající konceptu Chamois, použila Smith&Fierce v praxi vůbec poprvé. Unikátní řešení podvozku spočívá v soustavě hydraulicky naklápěných lyžin, které se volně přizpůsobují terénu v místě přistání. Během dosedání jsou přední "prsty" lyžin nepatrně vzpřímeny, čímž raketoplánu (v kombinaci s efektivním odpružením celého podvozku) umožnují přístávání i při dopředných rychlostech, až do 3 m/s.
Ačkoli je Typ42 nasazen převážně v neatmosferickém prostředí asteroidů a měsíců, problém mu nečiní ani sestup hustou atmosférou Země; k tomu je vybaven plátováním ze speciálních keramických šinek, odolávajících teplotám i více než 3000° C.
Energetický blok je řešen šesticí SABRE motorů, nativním systémem RCS a třemi APU o celkovém instalovaném výkonu 150kW (50kW každá). Dvojice SABRE motorů na delta křídle je instalována na speciálně navrženém výklopném mechanismu, který motory chrání před zničujícím žárem, vznikajícím při sestupu atmosferickým prostředím, tím, že je ze svislé polohy, užíváné pro VTOL, překlopí do horizontální roviny a schová je za horní hranou křídla. Dvojice menších SABRE na přídi je chráněna speciálními záklopkami, vyrobenými ze stejného materiálu, jako tepluvdorné šinky na břiše stroje. Naopak hlavní pohonná jednotka na zádi je chráněna typickým tvarem letounu, který při sestupu specifickým způsobem rozráží okolní atmosféru a zabraňuje rozžhaveným plynům a čísticím prachu v kontaktu s pohonnou jednotkou samotnou.
NASAZENÍ V GALILEU:
Když Federace připravovala projekt Galileo, požadovala jednoduchý, spolehlivý stroj, schopný přistávat v přede neznámém a patrně i náročném terénu. Typ42 byl pro tento úkol tedy přímo ideální volbou.
USS MSV Hammerhead byl tedy vybaven hned dvojicí těchto strojů. K této redundadnosti bylo přistoupeno jak z důvodu bezpečnosti, tak i z čistě pragmatických důvodů: v případě nečekané výrobní závady na jednom z raketoplánů, by výprava stále měla k dispozici další stroj a mohla by bez problému dokončit stanovené cíle.
>>> KONEC ZÁZNAMU <<<